Plantaardige voeding en
prostaatkanker
Hoe zit dat nu met
voeding en prostaatkanker? Het lijkt er op dat er steeds meer aanwijzingen
komen dat bepaalde voedingsmiddelen mogelijk een belangrijke rol kunnen spelen
bij het verlagen van de kans op prostaatkanker.
(Bron: Nieuwsbrief Wereld
Kankeronderzoeks Fonds)
Wetenschappers
krijgen een steeds duidelijker inzicht in de mogelijke effecten van bepaalde
soorten voedsel op prostaatkanker. Lijnzaad, tomaten, knoflook en kruisbloemige groenten, hebben mogelijk een risicoverlagend effect.
Daarnaast zijn zink, selenium, vitamine E en groene thee onderwerp van onderzoek.
We lichten er een paar onderzoeken voor u uit.
Kruisbloemige groenten
Kruisbloemige
groenten, zoals kool en broccoli, spelen mogelijk een rol in kankerpreventie omdat
ze de bioactieve stoffen indole-3-carbinol (I3C) en isothiocyanaat bevatten.
Met
financiële steun van het WCRF netwerk, bekijken onderzoekers hoe I3C mogelijk
de groei van prostaatkanker cellen afremt in kweken en tumorcellen kan helpen
uitschakelen.
Daarnaast
worden er ook onderzoeken uitgevoerd onder patiënten die geopereerd zijn aan
prostaatkanker.
Bij
hen worden de effecten vergeleken tussen het eten van kruisbloemige groenten en
het innemen van I3C- supplementen op het verlagen van de PSA (prostaatspecifiek
antigen) niveaus in hun lichaam. Ook onderzoeken wetenschappers de mogelijk risicoverlagende
werking van de bioactieve stof, isothiocyanaat, in kruisbloemige groenten.
Selenium
Om
uit te vinden of selenium en vitamine E supplementen het risico op prostaatkanker
kunnen verlagen, is er een onderzoek (Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial, SELECT) gestart
onder ruim 35.000 mannen in de Verenigde Staten. De resultaten van dit onderzoek
worden in 2013 verwacht. Selenium zit onder meer in
vis, gevogelte, eieren, graanproducten en champignons.
Groene thee
Uit
laboratoriumonderzoeken is gebleken dat een bepaalde stof (epigalocatechine-3-gallate (EGCG))
in groene thee, mogelijk de ontwikkeling en groei van prostaat-kankercellen
kan stoppen. Een nieuwe klinische studie onder kankerpatiënten onderzoekt
hoeveel er van groene thee gedronken zou moeten worden om de PSA niveaus te
verlagen en de tumorcellen te vernietigen.
Richtlijnen voor voeding en gezondheid om het risico op kanker te
verlagen.
In het rapport van het WCRF netwerk: Food, Nutrition and the Prevention of
Cancer: a global perspective staan 14 wetenschappelijke aanbevelingen op
het gebied van voeding en gezondheid om kanker te voorkomen.
Het Wereld Kanker Orderzoek Fonds heeft deze
samengevat in de vorm van zes eenvoudige richtlijnen:
1 Kies vooral voor gevarieerde plantaardige voeding
2 Eet veel groenten en fruit
3 Zorg voor een gezond gewicht en voldoende
lichaamsbeweging
4 Als u al alcohol drinkt, doe het dan met mate
5 Kies voeding met een laag vet- en zoutgehalte
6 Bewaar en bereid uw voedsel op een veilige en
hygiënische manier
En uiteraard: niet roken
Meer
weten?
Wilt
u meer weten over de gezondheid van mannen en in het bijzonder de preventie van
kanker, bestel dan onze nieuwe brochure De gezonde mannengids.
(Bron: Nieuwsbrief
Wereld Kankeronderzoek Fonds)