Naar Index
Andere kleuren

Tips bij het organiseren

Een aantal tips op een rijtje om het organiseren makkelijker te maken. Het bijhouden van administratie, het plannen van taken etc. Het zijn hele algemene tips, geen specifieke oplossingen.
Veel van deze tips komen van Hersenstorm, een pagina over ADHD. Omdat AS en ADHD een grote overlap hebben zijn veel van deze tips ook geschikt voor mensen met AS. Ik heb er zelf nog enkele toegevoegd.
  1. Visuele organisatie Als je visueel ingesteld bent, buit dit dan uit door kleur aan te brengen in alles wat je moet onthouden: mappen, notities, teksten, agenda's enz. Dit brengt meer en overzichtelijker structuur aan. Je kunt ook symbolen of kleine tekeningen gebruiken.
  2. Hou het organisatiesysteem simpel
    Een ingewikkeld systeem is mooi maar vrijwel onhaalbaar. Probeer het realistisch te houden, door het systeem zo te bedenken dat je je er ook makkelijk aan kunt houden. (Zo heb ik ooit alle hoesjes van de bandjes willen ordenen, maar lukte het me niet om het juiste bandje in het juiste hoesje te houden. Toen ik dat doorkreeg ben ik begonnen met alleen maar blanco hoesjes en dat werkt prima.)
  3. MEMO: Maar Een Maal Oppakken
    Als het op papierwerk aankomt, gebruik dan het principe van MEMO: Maar Een Maal Oppakken. Wanneer je een document of een ander geschreven stuk onder ogen krijgt, pak het op en doe er meteen iets mee. Reageer er meteen op, schriftelijk of ter plaatse, gooi het weg of berg het voor altijd op. Maak een gewoonte van het meteen afwerken van je papierwerk. Neem het resolute besluit iets weg te gooien. Wat je ook doet met het document: let op, Maar Een Maal Oppakken!
  4. Leg nooit iets op een stapeltje 'nog te doen'
    want dit zijn vaak stapeltjes 'nooit te doen'. Deze stapeltjes en bakjes op het bureau zijn kleine dreigementen die langzaam maar zeker uitgroeien tot grote schuldgevoelens, angsten, boosheid en frustraties. Uiteindelijk zullen ze zelfs zo groot worden dat ze alle plaats op je bureau gaan innemen.
  5. Stel prioriteiten
    Wanneer je MEMO onverhoopt niet kunt toepassen, stel dan prioriteiten.
    Haal diep adem.
    Zet het belangrijkste op de eerste plaats
    Voer de taak uit.
    Begin daarna met de tweede en derde klus. Laat je niet afleiden, en doe niet alles tegelijk. Leer jezelf de discipline hiervoor te waken en het te vermijden.
  6. Verdeel grote taken in kleinere.
    Stel deadlines aan de kleinere stukken. Vervolgens, als een wonder, kan de grote taak worden afgerond. Hoe meer je denkt aan het volbrengen van de taak, hoe eerder je afhaakt. Maar wanneer de grote opdracht wordt opgedeeld, worden de verschillende onderdelen hanteerbaar. (Hier kunnen eventueel anderen zoals ouders, hulpverleners, buddy's of coaches mee helpen)
  7. Mislukking is onvermijdelijk
    Leg je neer bij en wees voorbereid op de onvermijdelijke mislukking van x procent van alle dingen die je onderneemt, relaties die aangaat en verplichtingen die je je op de hals haalt. Het is beter 'fouten' in te calculeren dan erdoor verrast te worden, om er vervolgens nachtenlang over te piekeren.
  8. Vind uit waar je het best kunt werken
    In een lawaaierige ruimte, in de trein, gewikkeld in drie dekens, middenin de nacht, luisterend naar muziek, onder de tafel: het maakt niet uit. Zorg ervoor dat je kunt werken onder de condities die het best bij jou passen en maak je niet druk om wat anderen er van denken.
  9. Neem pauzes
    Pauzeer tussen verschillende ontmoetingen om je gedachten op een rij te zetten. Overgangen kunnen moeilijk zijn, en korte pauzes kunnen de omschakeling helpen vereenvoudigen.
  10. Laad je batterijen op.
    Veel mensen hebben dagelijks wat tijd voor zichzelf nodig. Een manier om deze zonder schuldgevoel te nemen, is deze tijd te zien als tijd om je batterijen op te laden. Doe een tukje, kijk ontspannende tv, of mediteer. Alles, als het maar ontspannend, rustgevend en eenvoudig is.
  11. Maak gebruik van plotselinge doe-aanvallen
    Doe het ook gewoon. Krijg je een schoonmaakaanval, ga dan schoonmaken. Alleen: ga er niet vanuit dat je alles kunt doen, zo'n aanval gaat na een poosje weer over. Begin aan EEN taak tegelijk, anders heb je allemaal zaken die net niet af zijn als je doe-aanval weer over is en dat geeft weer een rotgevoel.
  12. Maak gebruik van obsessies
    Veel obsessies en ver doorgevoerde interesses kunnen worden omgezet in werk, hobbie en iets waar je trots op kunt zijn.
  13. Zorg dat je altijd een notitieblokje bij de hand hebt
    In de auto, bij je bed, in je handtas of in je jas. Je weet maar nooit wanneer je een goed idee krijgt of wanneer je je iets anders wilt herinneren.